Een vakantie kan onverwacht eindigen wanneer een dierbare overlijdt in het buitenland. Naast het verwerken van het verlies, komen er veel vragen op u af die te maken hebben met het terugbrengen van de overledene naar Nederland. Wie moet ik op de hoogte brengen? Ben ik wel verzekerd? Hoe gaat de repatriëring in zijn werk? Ik zet de belangrijkste stappen van de repatriëring voor u op een rijtje.
Inlichten lokale autoriteiten en ambassade of consulaat
De eerste stap, die u moet doen, is het inlichten van de lokale autoriteiten. Indien er geen sprake is van een ongeval of misdrijf, is het inlichten van een lokale arts de eerste stap. Deze arts zal het overlijden vaststellen en een overlijdensverklaring opstellen. Met deze verklaring kunt is naar de lokale autoriteiten bijvoorbeeld een gemeentehuis. Zij zullen u de documenten geven die nodig zijn om de overledene terug te brengen naar Nederland.
Indien er wel sprake is van een ongeval of misdrijf dan moet u de lokale politie inlichten. Zij zullen eerst onderzoek doen voordat het lichaam van de overledene wordt vrijgegeven. Vaak duurt het onderzoek enkele dagen tot weken, afhankelijk van het land en de aanleiding van het overlijden
Mochten de lokale overheden niet over gaan tot het afgeven van de benodigde documenten dan is het verstandig om de Nederlandse ambassade of het consulaat in het vakantieland op de hoogte te brengen. Zij kunnen assisteren bij de benodigde papierwerk en formaliteiten. Via deze link komt u op de site van de Nederlandse overheid waar u de ambassade van uw vakantieland kunt terugvinden.
Bel uw (reis)verzekeringsmaatschappij
Ook is het cruciaal om direct contact op te nemen met de (reis)verzekeringsmaatschappij. De kosten voor repatriëring kunnen oplopen tot enkele duizenden euro's. In veel gevallen dekt de reisverzekering de kosten van de repatriëring, maar controleer dit goed voor vertrek of op het moment dat het overlijden heeft plaatsgevonden. Op de website van Independer is een overzicht terug te vinden met daarop de telefoonnummers van de alarmcentrales van alle verzekeringsmaatschappijen.
Rouwpaspoort of laissez-passer
Voor het transport zijn verschillende documenten vereist, waaronder een internationaal rouwpaspoort en een overlijdensakte. Een internationaal rouwpaspoort, ook wel bekend als laissez-passer, is een officieel document dat nodig is voor het internationaal vervoer van een overleden persoon. Het is geen letterlijk paspoort zoals we dat kennen voor levende personen, maar eerder een set van documenten die de toestemming en details van het transport bevatten. Dit laissez-passer zal door de lokale overheden, bijvoorbeeld het gemeentehuis moeten worden afgegeven.
Repatriëringskist
Naast het in orde maken van de benodigde officiële documenten, moet de overledene (soms) worden gebalsemd en in een speciale kist worden gelegd die voldoet aan internationale regelgeving voor luchttransport. De repatriëringskist voor het internationaal vervoer van een overledene is een speciaal ontworpen, tweeledige constructie. Ze bestaat uit een luchtdichte binnenste zinken kist en een stevige buitenkist van hout of metaal. Deze kist voldoet aan strenge internationale regelgeving en luchtvaartvoorschriften. De kist is bestand tegen drukveranderingen tijdens vluchten en is voorzien van handgrepen voor eenvoudige handling. Duidelijke markeringen op de kist zorgen voor correcte identificatie en respectvolle behandeling tijdens het transport.
Proces en duur van de repatriëring
Afhankelijk van de plaats van het overlijden zal in veel gevallen een lokale uitvaartonderneming in het land van overlijden de eerste handelingen uitvoeren zoals de laatste verzorging van het lichaam en het klaarmaken van het lichaam voor transport. Vervolgens zal een gespecialiseerd bedrijf de repatriëring op zich nemen. Het hele proces kan enkele dagen tot weken duren, afhankelijk van de omstandigheden en het land van overlijden. Bent u op zoek naar een bedrijf dat de repatriëring kan verzorgen dan kan ik u daarbij helpen. Ik heb ervaring met diverse repatriëringsondernemingen.
Inlichten van lokale uitvaartonderneming in Nederland
Wanneer de eerste formaliteiten in het buitenland zijn geregeld, doet u er verstandig aan om contact te zoeken met uw lokale uitvaartondernemer in Nederland. Zij zal de overledene bij aankomst in Nederland ontvangen en verzorgt het transport naar het uitvaartcentrum. Daar controleert en verzorgt zij het lichaam verder. Vervolgens regelt zij de verdere documenten en zal met u in gesprek gaan om de uitvaart verder vorm te geven.
Hoewel een repatriëring een emotioneel zware tijd is, is het belangrijk om de juiste stappen te zetten. Hulp van lokale uitvaartondernemers, een repatriëring-specialist, verzekeraars en diplomatieke diensten kan het proces daarbij aanzienlijk verlichten. Met de juiste ondersteuning en voorbereiding kan de overledene waardig worden teruggebracht naar huis, waar u in alle rust afscheid kunt nemen.